PROGRAMMA

Verbale, psychische of fysieke agressie en grensoverschrijdend gedrag: het lijkt steeds ‘normaler’ te worden. Veel zorg- en welzijnsprofessionals zien het dan ook als ‘onderdeel van het werk’ en vinden dat zij er tegen moeten kunnen. Het is tijd dat daar verandering in komt!

Jouw resultaat na het volgen van dit congres:

  • Je leert verschillende soorten agressie herkennen
  • Je leert situaties met agressie de-escaleren
  • Je hoort meer over de wet- en regelgeving en het belang van melden en/of aangifte doen
  • Je leert hoe je spanning kunt reguleren
  • Je krijgt praktische tips en eyeopeners over hoe je kunt omgaan met agressie in de zorg

Programma

Tijdens deze lezing behandelen we de verschillende soorten agressie aan de hand van het ABCD-model. Leer wat agressie is, wanneer je een situatie kunt oplossen of je beter kunt weglopen.
Tijdens jouw dagelijks werk kun je te maken krijgen met een agressieve patiënt of cliënt. Inmiddels kun je bepalen met welke type agressie je te maken hebt, maar hoe ga je hier dan precies mee om? En wat kun je het beste doen als je ‘dicht slaat’?

 

Tijdens het interactieve theater krijg je praktische voorbeelden, tips en tricks zodat jij een volgende keer wanneer je met een agressor te maken hebt exact weet hoe te handelen en kunt de-escaleren.
Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Om ambities waar te maken maakte Fleur in 2020 (op dat moment 35) de overstap naar het Amphia ziekenhuis waar zij de master tot verpleegkundig specialist volgde en behaalde. Tijdens haar werkzaamheden op de poli krijgt zij te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag van haar supervisor.

Ze was overdonderd en raakte in de war. Na 8 maanden maakt zij een melding van het gedrag en vanaf dat moment startte zij samen met het Amphia bestuur een zaak en komt ze terecht in een rollercoaster van onderzoeken en een pittig juridisch proces.

Tijdens dit interview met dagvoorzitter Maarten Lijkwan vertelt zij haar verhaal. Hoe kon het zo ver komen? Hoe vond zij moed om te melden? En hoe zag het proces er na haar melding uit?

Ondanks dat we agressie en ongewenst gedrag tegenkomen tijdens ons werk betekent het niet dat ‘het er maar bij hoort’. Het is belangrijk dat we als hulpverlener grenzen stellen aan het ongewenste gedrag van de ander. Voor jezelf, maar ook voor de patiënt. Vooral als het een strafbaar agressie/geweldsincident betreft. Toch is het doen van aangifte niet iets waar we snel aan denken of overwegen.

Na het volgen van deze lezing heb je inzicht in de drempels die hulpverleners ervaren bij het doen van aangifte, het belang van het doen van aangifte en wat er nodig is om de meldings- en aangiftebereidheid te verhogen. Ook heb je kennis over het proces en wet- en regelgeving rondom aangifte doen als hulpverlener en wat je morgen al kan doen om het beleid te verbeteren. 

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Workshops

Manipulatief gedrag lijkt op het eerste oog niet ernstig, maar kan zeker over gaan op grensoverschrijdend en/of probleemgedrag. Ook in de zorg komt manipulatief gedrag van de cliënt of patiënt veel voor. De ene persoon gaat hier gemakkelijk mee om, maar voor de ander is dit een hele uitdaging! Waar stel je jouw grens? Duidelijkheid is hierin belangrijk, maar té duidelijk zijn kan juist weer averechts werken. Hoe doe je het dan wel goed?   Tijdens deze sessie geeft Gerben Bergsma je tips en trics over hoe je manipulatief gedrag kunt ombuigen.
Steeds vaker krijgen zorgprofessionals te maken met de agressie. Korte lontjes, persoonlijke agressie en bedreigingen zijn geen uitzondering. Vaak gaat het dan om moeizame interactie tussen de zorgprofessional en de patiënt of cliënt. Denk aan veeleisende patiënten, patiënten met onbegrepen klachten en patiënten van een andere etnische achtergrond. Dit soort consulten hebben een negatieve invloed op de werkbeleving en de relatie tussen zorgprofessional en patiënt/cliënt. Na deze sessie krijg je inzicht en de vaardigheden om aan te sluiten (niet verwarren met aanpassen) bij een grote diversiteit aan cliënten van verschillende culturele achtergronden. Dit draagt bij aan een prettig en veilig contact tussen zorgverleners en hun cliënten.
Dat cliënten soms ongewenst gedrag vertonen, is op zich niet heel raar. Sommige mensen zijn in de war door hun ziekte. Maar ook cliënten die dat niet zijn, kunnen moeite hebben zich te beheersen. Ze zijn afhankelijk van een ander, en als ze bang of moe zijn of pijn hebben, is dat soms lastig te accepteren. Bovendien moeten ze vaak lang en veel wachten. Door al die zaken bij elkaar gaat de rek er soms snel uit. En dan is er nog de familie, die regelmatig voor nog meer stress zorgt: ze negeren bezoektijden, doen alsof ze thuis zijn en snauwen tegen het personeel.

Voor het aangeven van je grens heb ik een helder recept, als je dit recept volgt dan is de agressie altijd weg. Mooie belofte toch? Maar wat maakt dat het dan zo lastig?
In deze workshop gaan we daar naar kijken en krijg je tools om helder en effectief te zijn in het begrenzen van onacceptabel gedrag en agressie. We gaan inzoomen op de eigen stressreactie, je verbale en non-verbale communicatie, je houding, de invloed van emotie binnen het agressieve gedrag, natuurlijk, het recept en of de begrenzing wel of niet gewerkt heeft.
U bent van harte uitgenodigd.